Morning Media Newsfeed: ABC News to Oversee The View | NYT Reports Loss

[emailonly]{{{ sbox300x250 }}}[/emailonly] Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

The View to Be Overseen by ABC News (TVNewser)
The View is moving from the entertainment unit of ABC to the non-fiction programming group of ABC News. THR New ABC News head James Goldston, who will now oversee The View, announced the move in a staff memo sent out on Thursday morning. Goldston is largely responsible for Good Morning America’s transformation to a multi-anchor ensemble, which helped the ABC morning show end NBC rival Today’s 16-year morning-news ratings winning streak. He’s also responsible for remaking Nightline into a multi-anchor, multi-topic program in the wake of Ted Koppel’s retirement. HuffPost / AP Following the retirement of Barbara Walters from an on-air role at the show she started, ABC brought in Rosie O’Donnell, Nicolle Wallace and Rosie Perez to join holdover Whoopi Goldberg. A new production team was named, led by Bill Wolff, Rachel Maddow’s former producer. Capital New York Still, after a strong first week, the program has begun to slip in the ratings. For the week of Oct. 12, CBS’ The Talk, which is clearly based on the format of The View, matched the program in two key demos: women 25-54 and women 18-49. Variety One of Goldston’s central goals, according to insiders, is to make The View more appealing to younger viewers. The show has fallen 10 percent in the last year among female viewers between the ages of 18 to 49, but it’s up 1 percent in total viewers.

NYT Posts $12.5 Million Loss (FishbowlNY)
The third quarter was rough for The New York Times, as it posted a net loss of $12.5 million. Total revenue increased barely — by 0.8 percent — from $361.7 million to $364.7 million. Circulation revenues also ticked slightly upward at an increase of 1.3 percent. NYT The Times planned to spur revenue growth in 2014 with the introduction of several new digital subscription products, but those products have not caught on as the company had hoped. Poynter / MediaWire The Times added 44,000 subscribers to its digital-only products in the third quarter of 2014, “an increase of more than 20 percent compared with the end of the third quarter of 2013,” it says in its third-quarter earnings report. The company says it now has 875,000 subscribers to digital-only products. It added 32,000 subscribers in the second quarter. New York Post And digital ad revenue surged 16.5 percent to $38.2 million. “Digital advertising grew strongly enough to offset a tough June and July on the print side and leave total advertising revenue broadly flat,” said CEO Mark Thompson. Total ad revenue was down 0.1 percent to $137.9 million, dragged down by a 5.3 percent decline in print ad revenue. The company said that severance costs were estimated at $21.4 million for the move to reduce the newsroom by about 100 people.

The Inside Story of Matt Taibbi’s Departure From First Look Media (The Intercept)
Matt Taibbi, who joined First Look Media just seven months ago, left the company on Tuesday. His departure — which he describes as a refusal to accept a work reassignment, and the company describes as a resignation — was the culmination of months of contentious disputes with First Look founder Pierre Omidyar, chief operating officer Randy Ching, and president John Temple over the structure and management of Racket, the digital magazine Taibbi was hired to create. FishbowlNY The tipping point reportedly occurred earlier this month. While Taibbi insists the accusations by a staffer that Taibbi had been verbally abusive and unprofessionally hostile led him to be told he would be stripped of all managerial responsibilities pending investigation, First Look says that’s not the case. Capital New York The First Look journalists said that Taibbi’s disagreement was partially the product of a cultural clash at the company — between journalists known for their anti-authoritarian worldviews and the Silicon Valley backgrounds of the company’s top brass. Politico / Dylan Byers on Media According to the Intercept’s report, journalists at First Look confronted a “confounding array of rules, structures and systems imposed by Omidyar and other First Look managers.” Omidyar personally signed off on expenses and sometimes objected to “employee expense reports for taxi rides and office supplies.” At one point, Omidyar imposed a three-month “hiring freeze” on both The Intercept and Racket and eventually scrapped the idea of more publications and a flagship site.