UPDATED: CNN, Fox Issue Statements After Incorrect SCOTUS Ruling Reported

Zoinks! Both Fox and CNN, in a rush to report this morning’s historic Supreme Court health care ruling, told everyone the exact wrong thing. That’s embarrassing.

Fox corrected itself on the air after seeing news on the SCOTUSblog that contradicted their initial statement that the health care law had been ruled unconstitutional. EVP of news for Fox News Michael Clemente has put out a statement about the gaffe that includes a poke at “one other cable network.” This statement is after the jump and gets the side eye.

CNN amended its reporting on air as well. They’ve also sent out an email to correct their previous “Breaking News” email alert and issued a statement, which we’ve also got after the jump.

CNN statement:

“In his opinion, Chief Justice Roberts initially said that the individual mandate was not a valid exercise of Congressional power under the Commerce Clause.  CNN reported that fact, but then wrongly reported that therefore the court struck down the mandate as unconstitutional. However, that was not the whole of the Court’s ruling.  CNN regrets that it didn’t wait to report out the full and complete opinion regarding the mandate.  We made a correction within a few minutes and apologize for the error.”

Fox News statement:

“We gave our viewers the news as it happened. When Justice Roberts said, and we read, that the mandate was not valid under the Commerce clause, we reported it. Bill Hemmer even added, be patient as we work through this. Then when we heard and read, that the mandate could be upheld under the government’s power to tax, we reported that as well — all within two minutes.

By contrast, one other cable network was unable to get their Supreme Court reporter to the camera, and said as much. Another said it was a big setback for the President. Fox reported the facts, as they came in.”